تبلیغات
دنده معکوس - آموزش دنده معكوس
دنده معکوس
پایگاه خبری تحلیلی تصادفات و سوانح جاده ای

آرشیو

لینکستان

← آمار وبلاگ

  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :

آموزش دنده معكوس

برای معكوس دادن ابتدا باید یاد بگیرید كه هنگام تعویض دنده از سبك به سنگین ماشین كپ نكند یعنی سرنشینان خودرو بر اثر پدیده شتاب منفی رو به جلو حركت نكنند و بجای آن بعلت گاز دادن قبل از رها كردن پدال كلاچ بر اثر پدیده شتاب مثبت سرنشینان رو به عقب حركت كرده و اصطلاحاً به صندلی بچسبند . برای اینكار مثلاً در خودروهای پنج دنده ابتدا معكوس از دنده 5 به 4 را یاد بگیرید و وقتی سرعتتان تقریباً حدود 80 الی 90 كیلومتر است با برداشتن سریع پا از روی پدال گاز به سرعت با پای دیگرتان كلاچ گرفته و دنده را از 5 به 4 منتقل و قبل از بر داشتن پا از روی كلاچ كمی گاز بدهید. این عمل را تا زمانی تمرین كنید كه هنگام این عمل یعنی وقتی كه دنده 4 را جا انداخته اید حالت شتاب مثبت را، ایجاد كرده باشید. 
این تمرین را تا زمانی انجام بدهید كه هنگام اجراء به دست و پایتان فكر نكنید بلكه دست وپایتان خودشان بصورت خودكار 
كار را انجام بدهند. بعد از یادگیری میتوانید در حالیكه 100 كیلومتردر دنده 5 سرعت دارید به دنده 4 بروید بعد از مدتی 110 كیلومتر و 120 و نهایت 130 كیلومتر را تمرین كنید .
اینك تمرین معكوس را بین دنده 4 و 3 در حالی انجام بدهید كه در دنده 4 با سرعت 60 كیلومتر در حال حركت هستید توجه كنید نباید ماشین كپ كند چون كپ كردن باعث پدیده شتاب منفی شده و در دنده های سنگین باعث بریدن میل لنگ موتور میشود بنابراین هر بار كه معكوس 4 به 3 میكشید باید هنگام رها كردن پدال كلاچ به عقب پرت شوید و به پشتی صندلی برخورد كنید
پس از مدتی تمرین حالا زمان آن رسیده كه با سرعت 70 كیلومتر در دنده 4 به دنده 3 بروید . بعد از مدتی تمرین میتوانید با
سرعت 80 و سپس 90 و 100 و نهایت 110 كیلومتر را تمرین كنید ( معكوس 4 به 3 بیشترین كاربرد را هنگام سبقت گیری در شرایط خطرناك كه ماشین از روبرویتان میآید را دارد . تمرین معكوس 3 به 2 را هم از 30 كیلومتر سرعت در دنده 3 شروع كنید و به دنده 2 بروید توجه كنید اگر تمرین دنده 5 به 4 را انجام نداده باشید مطمئناً میل لنگ ماشین را با انجام معكوس 
خواهید برید و دیگر بیزار از معكوس دادن خواهید شد. تمرین معكوس 3 به 2 را اینك با 40 كیلومتر سرعت در دنده 3 تمرین كنید و نهایت تا 70 كیلومتر را تمرین كنید. از تعویض دنده معكوس 3 به 2 در سربالائی ها برای از نفس نیفتادن ماشین استفاده میشود. تمرین معكوس دنده 2 به 1 كه فقط و فقط در سربالائی در رانندگی معمولی كاربرد دارد جهت جلوگیری از بریدن میل لنگ در سربالائی با دادن گاز زیاد توصیه میشود.

بر اثر تعویض بد دنده سبك به سنگین كه به آن دنده معكوس میگویند، حالت شتاب منفی كه شباهت به ترمزگیری دارد ایجاد میشود كه به آن اصطلاحاً كپ گفته میشود . و بدون شك باعث آسیبهائی به خودرو میشود . حالا هر چه خودرو از نظر فنی بد طراحی شده باشد و یا در ساختار موتور و متعلقات محرك آن از متریال نامرغوب استفاده شده باشد و یا خودرو فرسوده تر باشد و یا هرچه خودرو سنگینتر باشد و یا سرنشین و بار بیشتری داشته باشد و یا سرعت زیادتری هنگام تعویض بد دنده معكوس داشته باشد مسلماً آسیب به آن بیشتر است . فرض كنید، فرصت دست داده و پشت یك اتوبوس نشسته اید و برای حال كردن یك دنده معكوس نامناسب و بدون بك گاز میدهید(BACK GAS اصطلاحی است برای گاز دادن قبل از رها كردن پدال كلاچ در تعویض دنده معكوس ) در این حالت تمام وزن اتوبوس بر روی انگشتی های میل لنگ وارد و به احتمال زیاد میل لنگ میبرد . و اگر هم آن موقع نبرید بعدها بعلت اینكه تنش وارده اثر برساختار فیزیكی آن میگذارد خواهد برید. 
این آسیب در معكوس ورود دنده سبك به دنده بسیار سنگین، یك بیشتر است . و برای انجام آن لازم است بك گاز بیشتر و سرعت عمل لازم را بدست آورده باشید . آسیبهای تعویضهای دنده معكوس بد شامل موارد زیر میشود:
سوختن صفحه كلاچ ( بیشتر در خودروهای سنگین)
شكستن فنرهای صفحه كلاچ
شكستن قفل یونیورسال ( چهار شاخ) گاردان و یا فرسودگی زود هنگام بر اثر لهیدگی ساچمه های آن
شكستن و یا فرسودگی چهار شاخ پلوس 
لبه دار شدن هزار خاری پلوسها و تاب برداشتن آن و یا بریدن آن 
لبه دار شدن چرخدنده های درگیر در جعبه دنده
تاب برداشتن شاتون
فرسودگی پیش از موعد یاتاقانها
بریدن دسته موتور
بریدن میل لنگ
در واقع زمانی ما آماده اجرای تعویض دنده صحیح و مناسب معكوس هستیم كه هنگام تعویض دنده باعث لگد خوری
خودرو نشویم، یا به عبارتی حس تعویض دنده را به بغل دستی خودمان منتقل نكنیم ، این حس را با چشم میشود دید
نبایستی در هنگام تعویض سر بغل دستی به جلو و عقب برود. آن موقع است كه رابطه كلاچ با موتور و چرخها را درك كرده ایم. و آماده ایم تمرین تعویض معكوس را انجام دهیم .

منبع:دیلی بلاگ

logo design

درباره وبلاگ

آیا کسی از میان ما هست که در میان خانواده،اقوام و یا آشنایانش تجربه تلخ از دست دادن فرد یا افرادی را در تصادفات و سوانح جاده ای تجربه نکرده باشد؟
آیا کسی هست که با مصیبت ها و مشکلات بازماندگان افراد کشته شده در تصادفات برخورد نکرده باشد؟آیا نمی توان با تدابیری علمی و عملی جلوی بسیاری از این فقدان ها را گرفت؟
این وبلاگ در پی یافتن راه حل های عملی به منظور کاهش تلفات حوادث جاده ای در ایران و ارایه راه حل ها به مسئولین ذیربط می باشد.در این راه ما را یاری نموده و پیشنهادات خود را با ما در میان بگذارید.
لطفا در نظر سنجی خلاقانه ما نیز شرکت نمایید.
مدیر وبلاگ : عرفان

آخرین پست ها

جستجو

نظرسنجی

  • مهمترین علت اینکه ایران بالاترین نرخ مرگ و میر بر اثر حوادث رانندگی در جهان را دارد چیست؟







نویسندگان