تبلیغات
دنده معکوس - سود نجومی 38 درصدی خودروسازان ایرانی و غیراستاندارد بودن اكثر تولیدات
دنده معکوس
پایگاه خبری تحلیلی تصادفات و سوانح جاده ای

آرشیو

لینکستان

← آمار وبلاگ

  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :

سود نجومی 38 درصدی خودروسازان ایرانی و غیراستاندارد بودن اكثر تولیدات

رئیس انجمن مهندسی خودروی ایران با بیان اینكه بسیاری از خودروهای داخلی استاندارد نیستند، گفت: تنها 2 یا 3 مورد از خودروهای تولید داخل دارای استاندارد قابل قبولی هستند در حالی كه سود خودروسازان در ایران به حدود 38 درصد نیز می‌رسد.
به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، محمدحسن شجاعی‌فرد در یك نشست خبری با اشاره به وجود 50 كارخانه خودروسازی در كشور و فعالیت حدود 10هزار شركت قطعه‌سازی و 5 هزار تعمیرگاه معتبر خودرو، اظهار داشت: میزان اشتغال‌زایی مستقیم صنعت خودرو به 300 هزار نفر می‌رسد كه بسیار بالاتر از معیارهای استاندارد است. 
وی با بیان اینكه رتبه ایران از نظر تولید خودرو در جهان 13 است، تصریح كرد: در حال حاضر ایران از نظر تولید سواری در دنیا رتبه 11، تولید اتوبوس‌ رتبه 14 و تولید خودروهای تجاری رتبه 15 را داراست. 

* بدون بستن كمربند، ایربگ هیچ‎كاری نمی‌تواند انجام دهد 

شجاعی فرد تصریح كرد: برخی اظهارنظرها در مورد صنعت خودرو صورت می‌گیرد كه پایه علمی ندارد و بحث ایربگ نیز از آن جمله است. 
وی توضیح داد: ایربگ برای خودروهای آمریكایی ساخته شده تا هروقت كه آمریكایی‌ها مست پشت فرمان نشستند و كمربند ایمنی را نبستند، ایربگ به عنوان یك وسیله ایمنی در هنگام تصادف عمل كند. 
وی تأكید كرد: بدون بستن كمربند، ایربگ هیچ‌كاری نمی‌تواند انجام دهد و در اروپا نیز به عنوان یك وسیله لوكس روی خودروها نصب می‌شود. 
وی ادامه داد: این در حالی است كه در ایران حتی خودروهایی كه تست تصادف نگذرانده‌اند نیز ملزم به نصب كیسه هوا هستند كه این مسئله به‌جز افزایش قیمت خودرو هیچ فایده‌ای ندارد. 
شجاعی‌فرد تأكید كرد: ایربگ به ایمنی خودرو اضافه می‌كند ولی میزان این افزایش ایمنی قابل مقایسه با ایمنی حاصل از بستن كمربند نیست. 

* ترمز ABS چتر نجات تصادفات نیست 

رئیس انجمن مهندسی خودروی ایران با بیان اینكه در دنیا بیشتر روی ایمن‌سازی خودرو كار می‌شود، گفت: در مورد نصب ترمز ABS‌ نیز اعتقاد نادرستی بین مردم وجود دارد كه می‌گویند نصب این وسیله باعث جلوگیری از تصادفات می‌شود در حالی كه ترمز ضدقفل فقط از قفل كردن ترمز برخی خودروها جلوگیری می‌كند و نباید گفت كه این وسیله چتر نجات تصادفات است. 
وی همچنین با اشاره به نصب كاتالیست كانوكتور روی خودروهای ایرانی گفت: این وسیله روی خودروهای اروپایی نصب می‌شود كه از بنزین با اكتان 95 استفاده می‌كنند در حالی كه اكتان بنزین در ایران 80 یا 85 است و نصب این قطعه روی خودرو طی 2 یا 3 ماه باعث بالا رفتن مصرف سوخت و آلایندگی خودرو و همچنین كاهش عمر موتور می‌شود. 

* معیار استاندارد بودن خودرو صادرات به كشورهای صاحب تكنولوژی است نه هر كشوری

شجاعی فرد با بیان اینكه نباید در مورد نصب برخی قطعات روی خودروها به صورت نمایشی برخورد كرد، افزود: معیار استاندارد بودن یك خودرو صادرات آن به كشورهای صاحب تكنولوژی است و نه صادرات به هر كشوری! 
وی ادامه داد: در عین حال باید توجه كرد كه صنعت خودروی ایران بالغ شده ولی سیاست‌گذاران برای كسب سود بیشتر مانع رقابت خودروهای داخلی شده‌اند در حالی كه اگر به اندازه 10 درصد خودروهای تولیدی در داخل خودرو وارد شود و این رقم طی مدت 5 سال به 50 درصد برسد امكان رقابتی شدن صنعت خودروی كشور فراهم خواهد شد. 
وی با بیان اینكه بسیاری از خودروهای داخلی استاندارد نیستند، گفت: تنها 2 یا 3 مورد از خودروهای تولید داخل دارای استاندارد قابل قبولی هستند. 
به گفته شجاعی‌فرد در حال حاضر در دنیا قطعات خودرو انبار نمی‌شود زیرا ضایعاتی وجود ندارد و قطعات مستقیماً از شركت قطعه‌ساز به خط تولید فرستاده می‌شود، این در حالی است كه در ایران حدود 30 درصد قطعات خودرو ضایعاتی هستند. 

* سود خودروسازان ایرانی ارقام نجومی است 

رئیس انجمن مهندسی خودروی ایران در ادامه با بیان اینكه سود خودروسازان ایرانی ارقام نجومی است، گفت: در دنیا سود خودروسازان بین 3 تا 7 درصد است ولی این رقم در ایران به 38 درصد نیز رسیده كه از سود ساخت و ساز هم بیشتر بود. 
وی ادامه داد: طبیعی است كه بسیاری از مفسده‌ها در صنعت خودروسازی ایجاد می‌شود و نظارت دقیقی بر این مسئله وجود ندارد. 
وی با بیان اینكه خودروسازان باید نظر چندین سازمان و وزارتخانه را تأمین كنند، گفت: علاوه بر این، عدم رقابت‌پذیری تولیدات داخلی نیز باعث شده تا كیفیت خودروها در حد قابل قبولی نباشد. 
رئیس انجمن مهندسی خودروی ایران تأكید كرد: تا زمانی كه مجلس تعرفه واردات خودرو را كاهش ندهد كیفیت تولیدات داخلی بهبود نخواهد یافت. 
وی گفت: در ابتدای تولید یك خودرو در كشور، كیفیت مناسبی در تولید آن رعایت می‌شود ولی وقتی از سطح مونتاژكاری به سطح داخلی سازی حركت می‌كنیم كیفیت خودروها پایین می‌آید. 
شجاعی فرد تأكید كرد: استانداردها در مورد خودروهای داخلی معنی واقعی ندارند و خودروهای داخلی فقط پاسخگوی نیاز كشور است در حالی كه حق مردم برخورداری از كیفیت بالاتری است. 

* عدم گذراندن تست تصادف در خودروهای پرتیراژ 

رئیس انجمن مهندسی خودروی ایران اظهار داشت: اگر خودرویی تست تصادف را نگذرانده باشد غیراستاندارد است كه ممكن است این مسئله حتی در مورد خودروهای با تیراژ بالا نیز مشاهده ‌شود. 
وی تأكید كرد: ممكن است بگویند كه خودرویی تست تصادف را پاس كرده ولی مستنداتی برای این مسئله وجود ندارد. 
شجاعی فرد با بیان اینكه مدیریت در ایران سلیقه‌ای است، گفت: بحث تولید سمند به عنوان خودروی ملی در سازمان گسترش مطرح شد و در نهایت به شكست ختم شد كه دلیل اصلی این مسئله سلیقه‌ای بودن مدیریت بود زیرا از متخصصین و مردم نظرسنجی نشده بود تا ببینند بر چه اساسی باید یك خودروی ملی طراحی و تولید شود و آیا سمند با وزن بالا قابلیت استفاده در كشور را دارد یا خیر. 
وی ادامه داد: در نهایت نیز این خودرو به یك تاكسی تبدیل شد و خیلی‌ها علاقه‌ای به استفاده و خرید آن نداشتند. 
وی افزود: اگر از سال 70 كه حركت خودروسازی در كشور شروع شد بر اساس یك بحث علمی تولید خودروی ملی صورت می‌گرفت و سلیقه‌ای نبود، در این كار موفق می‌شدیم. 

* مركز تحقیقات و نوآوری خودروسازان تعطیل است 

شجاعی‌فرد با بیان اینكه مدیریت صحیحی بر صنعت خودروی كشور وجود ندارد، افزود: در حال حاضر یك سیستم بیمارگونه در صنعت خودرو وجود دارد و در حالی كه خودروسازان پیشرفته دنیا از امكانات دانشگاهی جهت طراحی و تولید استفاده می‌كنند در ایران به این مسئله توجهی نمی‌شود و حتی تعداد متخصصین مركز تحقیقات برخی شركتهای خودروساز نیز از 700 نفر به 200 نفر و در نهایت به 100 نفر رسیده و می‌توان گفت مركز نوآوری شركت سایپا نیز تقریباً تعطیل شده است. 
وی با مقایسه استانداردهای صنعت خودرو در ایران و خارج نیز گفت: در اروپا حدود 55 استاندارد برای تولید خودرو تدوین شده و خودروهای سنگین نیز باید 35 استاندارد را رعایت كنند این در حالی است كه امكان انجام برخی تست‌ها در ایران وجود ندارد و به همین دلیل این تست‌ها یا باید در خارج انجام شوند یا اصلاً انجام نمی‌شوند. 

* هزینه‌ آزمایش سمند 2 برابر هزینه طراحی و تولید نمونه یك خودرو در اروپا بود 

به گفته شجاعی فرد هزینه‌ای كه برای آزمایش سمند پرداخت شد 2 برابر هزینه‌ای بود كه برای طراحی و تولید نمونه یك خودرو در اروپا پرداخت می‌شود. 
وی با بیان اینكه تعریف استانداردها در ایران و اروپا یكی است، گفت: ما برخی استانداردهای اروپا را رعایت می‌كنیم اما تعداد آزمایش‌های انجام شده روی خودروهای ایرانی كمتر از استانداردهای جهانی است. 
وی اظهار داشت: پژوهشكده خودروی دانشگاه علم و صنعت آمادگی دارد كه هر 6 ماه یك بار خودروهای تولید داخل را رتبه‌بندی كند و گزارش آن را به عموم اعلام كند، البته به شرطی كه سفارش كار به این مركز داده شود. 
رئیس انجمن مهندسی خودروی ایران در پاسخ به این سؤال كه آیا با تغییر دولت‌ها در كشور، استراتژی صنعت خودرو دچار تغییر شده یا خیر نیز گفت: اصولاً در دولت‌ها هیچ استراتژیستی نداشته‌ایم كه با عوض شدن دولت در استراتژی صنعت خودرو تغییری ایجاد شود. 
وی با بیان اینكه حدود یك میلیارد تومان برای تدوین استراتژی توسعه صنعتی هزینه شده است، گفت: با وجود این هزینه بالا، تدوین‌كننده این استراتژی در 20 صفحه آخر عنوان می‌كند كه ایران احتیاجی به استراتژی ندارد! 
شجاعی فرد افزود: یكی از دلایل عدم رشد صنعت خودرو در كشور وجود مدیران دولتی است و از سال 86 تا به حال نقطه عطفی در این صنعت اتفاق نیفتاده است.

logo design

درباره وبلاگ

آیا کسی از میان ما هست که در میان خانواده،اقوام و یا آشنایانش تجربه تلخ از دست دادن فرد یا افرادی را در تصادفات و سوانح جاده ای تجربه نکرده باشد؟
آیا کسی هست که با مصیبت ها و مشکلات بازماندگان افراد کشته شده در تصادفات برخورد نکرده باشد؟آیا نمی توان با تدابیری علمی و عملی جلوی بسیاری از این فقدان ها را گرفت؟
این وبلاگ در پی یافتن راه حل های عملی به منظور کاهش تلفات حوادث جاده ای در ایران و ارایه راه حل ها به مسئولین ذیربط می باشد.در این راه ما را یاری نموده و پیشنهادات خود را با ما در میان بگذارید.
لطفا در نظر سنجی خلاقانه ما نیز شرکت نمایید.
مدیر وبلاگ : عرفان

آخرین پست ها

جستجو

نظرسنجی

  • مهمترین علت اینکه ایران بالاترین نرخ مرگ و میر بر اثر حوادث رانندگی در جهان را دارد چیست؟







نویسندگان